In gesprek met de Think Now Foundation

In toenemende mate vindt duurzaamheidseducatie een plekje in het onderwijs. En dat is, gezien de klimaatuitdaging, geen dag te vroeg. Toch kan men zich afvragen of duurzaamheidseducatie niet verder verankerd zou moeten worden in het onderwijs. Think Now heeft als doelstelling “(…) het maatschappelijke debat over duurzaamheids-educatie in het Nederlandse onderwijssysteem openbreken, met als doel dat duurzaamheid wordt opgenomen in de wettelijke leerdoelen voor primair en voortgezet onderwijs.” Vandaag sprak ik met oprichtster van Think Now, Marte Visser.

Wat was de aanleiding voor mijn gesprek?
In een podcast van BNR hoorde ik onlangs over de ideeën van de Think Now Foundation via ambassadeur Tom Middeldorp, oud-generaal bij Defensie, maar nu opnieuw door de stichting benoemd tot ambassadeur en klimaatgeneraal. Tijdens de uitzending vertelde hij hoe, in zijn loopbaan bij defensie, het klimaat en het weer eigenlijk steevast een rolde speelden tijdens zijn missies, en hoe bijvoorbeeld een ‘simpele’ waterschaarste de oorzaak kan zijn voor een langdurig conflict tussen verschillende gebieden die afhankelijk zijn van een bepaalde zoetwaterbron.

Wat missie van de Think Now Foundation?
Marte vertelde over haar eigen achtergrond als fotografe en vertelde hoe ze, na een aantal bezoeken aan de noordpool, meer en meer de discussie aan wilde gaan met het onderwijs. Ze richtte de Think Now Foundation op en stelde twee BN’ers als ambassadeurs aan, Tom Middelkoop en Carice van Houten. Samen met hun Think Now denktank is hun missie nu om een katalysator te zijn voor gesprekken over duurzaamheid in het onderwijs en voor individuele studenten met een duurzaamheidsmissie via hun netwerk ruimte te geven om zich te ontwikkelen.

Wat is de opbrengst van het gesprek?
De opbrengst van het gesprek is dat ik toezegging heb gekregen om studenten te werven binnen mijn eigen school, die eventueel aan een debatronde over duurzaamheid mee zouden mogen doen. Ik heb van Marte flyers en andere documentatie mogen ontvangen, die ik kan gebruiken om de campagne uit te zetten (uiteraard eerst in overleg met mijn eigen directie).

In gesprek met de Think Now Foundation
Schuiven naar boven