Comics en literatuur

Momenteel experimenteer ik steeds meer met literatuur die in eerste instantie visueel georiënteerd is. Een boek waar studenten tegenwoordig helemaal dol op zijn de LGBTQ+-verhalenreeks van de Britse auteur Alice Oseman, namelijk ‘Heartstopper‘. Het is een prachtig verhaal over twee jongens die op elkaar verliefd worden op de middelbare school. Ondertussen is het verhaal ook opgepikt door Netflix en is seizoen drie alweer een feit.

Films vaak gebaseerd op boeken

Studenten realiseren zich vaak niet hoe veel speelfilms en televisieseries gebaseerd zijn op boeken. In het kader van de tegenvallende PISA-resultaten (leesvaardigheid en -plezier), is dat een interessant gegeven. Want, zo merk ik vaak in gesprek met studenten, studenten lijken een intrinsieke motivatie te hebben om meer over een verhaal te weten te komen, of om meer over het plot van een verhaal te weten te komen. Als je als docent je studenten dus wilt aanmoedigen om te lezen, kan een film, of in het geval van ‘Heartstopper’, ook een webcomic, vaak ook een ingang zijn om studenten ook bekend te maken met het boek.

Successen

Zo heb ik laatst al succes gehad door een student, die laaiend enthousiast werd van het cinematografische meesterwerk Dune, er bekend mee te maken dat het in eerste instantie een boekverfilming was, namelijk op basis van de sci-fi-roman van Frank Herbert. En, niet te vergeten, dat er ook nog in de jaren negentig computerspellen van zijn uitgebracht.

Laatst sprak ik ook met een student over thrillers en toen kwam ook ter sprake dat ze fan van was Stephen King films. Wat ze niet wist, was dat die films ook vaak weer eerst boeken waren. In mijn eigen, zelf aangelegde mini-bieb, had ik toevallig ‘Under the Dome’ staan, van Stephen King. Een flink pil, maar ik het boek aan haar meegegeven. En… ze heeft hem in een ruk uitgelezen.

Conclusie

Vaak nog worden andere media, zoals films, stripverhalen en andere visuele vertolkingen als tegenstander gezien van het lezen van proza. We zijn bang dat studenten en leerlingen het boek zelf dan niet meer interessant vinden, en dat dat afbreuk doet aan hun leeservaring. Zelf denk ik dat niets minder waar is: juist door de nieuwsgierigheid te ‘kietelen’ trek je ze de wereld van het verhaal in. En, oké, moedig je leerlingen niet aan om gelijk de hele verfilming van ‘Het Leven uit een dag’ te zien, maar eventueel stukjes en tegelijkertijd ook het boek van A.F.Th. van der Heijden te lezen.

Comics en literatuur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven