Boekrecensie: Advancing Formative Assessment in Every Classroom: A Guide for Instructional Leaders

Auteurs: Connie M. Moss en Susan M. Brookhart

Wie zijn de auteurs?

Connie M. Moss is universitair hoofddocent and programmamanager van het Department of Educational Foundations and Leadership aan de School of Education van Duquesne University (Pittsburg, V.S.)

Susan M. Brookhart is emeritus hoogleraar aan de School of Education van Duquesne University.

Beiden hebben zich in hun vakgebied gericht op onderzoek naar formatief en summatief beoordelen.

Waar gaat het boek over?

Het boek gaat over hoe een cultuurverandering teweeg te brengen op scholen. Hoe kun je docenten praktisch aanmoedigen om meer formatief te handelen in hun lessen. Het boek richt zich op schoolleiders, directeuren en bestuurders van scholen.

Wat is de belangrijkste boodschap?

Het boek biedt een heldere definitie van formatief handelen:

  • een actief en bewust leerproces waarbij de docent en de student elkaar steeds opzoeken, en continu en systematisch bewijs van het leren zoeken, met als enige doel om de student beter te laten presteren.

Na het lezen van het boek, merk ik dat de belangrijkste take-aways zijn:

  • formatief handelen en beoordelen kent vele misverstanden;
  • formatief handelen en beoordelen nemen niet meer tijd in beslag;
  • formatief handelen raakt aan de kern van leren en een leven lang leren

Wat vond ik fijn aan het boek?

De schrijvers van het boek zijn zich er bijzonder van bewust dat docenten ‘eigenzinnige’ professionals zijn. Dat wil zeggen: docenten doceren vaak op basis van eigen geloofsovertuigingen. Er wordt daarom heel respectvol gekeken naar onderwijsprofessionals, aangezien werken in het onderwijs nu eenmaal heel complex is. Het zou mooi zijn om altijd evidence-based te werk te gaan, maar dat gaat op een school, en in het onderwijs, gewoon niet zo makkelijk.

Raad ik het boek aan?

Ja, ik raad het boek zeker aan, vooral ook voor docenten. Het biedt een andere, overstijgende blik op formatief handelen, beoordelen en je studenten leren kritisch te kijken naar hun eigen voortgang, zonder dat het je veel meer tijd kost als docent – want daar ligt vaak de angst. Verder is de opbouw van het boek erg helder met duidelijke voorbeelden, wordt er telkens teruggepakt op de definitie van formatief beoordelen én staan de praktische tips handig samengevat aan het einde van ieder hoofdstuk.

Boekrecensie: Advancing Formative Assessment in Every Classroom: A Guide for Instructional Leaders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven