Werken met single point rubrics

Feedback geven en ontvangen raakt aan de kern van het onderwijs. Doorgaans is feedback gewoon goed. Maar door op de details te letten bij feedback, kun je ervoor zorgen dat deze nog krachtiger wordt. Zelf ben ik bezig met het ontwikkelen van single-point rubrics, oftewel rubrics waarbij je kijkt naar een enkel aspect. Wat heb ik zelf gemerkt?

Kwaliteit boven kwantiteit

Het idee van single point rubrics is kwaliteit boven kwantiteit. Wat heeft een student eraan als die wordt overladen met feedback en daardoor door de bomen het bos niet meer ziet of, erger nog, gedemotiveerd raakt. Dat beschreven ook Hattie en Timperley al in hun artikel van 2007. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar vaak ook wel intrapte. Met single point rubrics – vanaf nu SPR – ontwijk je die valkuil, omdat je in de les toch liever niet meer dan één à twee A4’tjes wilt uitdelen aan studenten. Je kunt maar een beperkt aantal aspecten of leerdoelen beschrijven, en dus zegeviert kwaliteit altijd boven kwantiteit.

Geef feedback de ruimte

Verder ontwerp je het SPR-formulier bij voorkeur met veel ruimte voor feedback. Vaak is feedback ‘feedback’, maar officieel kun je nog onderscheid maken tussen ‘feed up’ (waar ga ik heen?), ‘feedback’ (hoe doe ik het?) en ‘feedforward’ (wat is de volgende stap?) Zelf heb ik gemerkt dat SPR in combinatie met een goed vraaggesprek, heel effectief is om de student te laten begrijpen waar hij of zij staat.

Succescriteria altijd inzichtelijk

Bijvoorbeeld, een student die zich wil voorbereiden voor een examen en een bepaald niveau moet behalen, kun je een aantal gerichte leerdoelen geven om aan te werken. Je kunt dit ook doen voor een hele groep. Omdat het succescriterium telkens duidelijk staat vermeld op het formulier, is het voor studenten altijd duidelijk waar ze heen moeten.

Multi-inzetbaar

SPR-formulieren zijn daarnaast ook multi-inzetbaar. Je kunt ze inzetten als zelfevaluatie, docentevaluatie maar ook als peer-feedbacktool.

Werken met single point rubrics
Schuiven naar boven