Op 10 juni woonde ik een online webinar van NPulse bij over de rol van AI bij CTL’s (centres for teaching and learning). Bij deze CTL’s kunnen docenten terecht voor advies en training over het vernieuwen van het onderwijs (bron: mbo digitaal). In dit artikel vertel ik wat ik uit deze sessie heb meegenomen.
Inleiding
Na een inleidend praatje van host Marcel Brosens geeft hij Thys de Haan het woord, die verbonden is aan het EduGenAI-platform. EduGenAI is een platform waarmee initiatieven voor generatieve AI mogelijk gemaakt worden voor docenten.
Belangrijk hierbij is dat de omgeving voldoet aan richtlijnen en waarden rondom autonomie, zelfbeschikking, datatransparantie en toegankelijkheid. Bovendien is het platform zo georganiseerd dat het zogenaamde vendor lock-in voorkomt.
Bij dergelijke lock-in word je als klant (lees: school of docent) afhankelijk van een product. Overschakelen op iets anders is financieel vaak risicovol of niet mogelijk.
De Haan benadrukt dat het belangrijk is dat we een onderhandelingspositie houden ten opzichte van de aanbieders. Hiermee doelt hij op scholen en het onderwijs ten aanzien van commerciële aanbieders van generatieve AI-oplossingen.
Voorbeeldexperiment 1:
Judith Vennix van de Hogeschool Rotterdam vertelt over een groepje ‘vindbaarheid’ bezig. Het is een experiment binnen de EduGenAI en het gaat over een experiment m.b.t de vindbaarheid van ondersteuningsplatforms en materialen binnen het eigen netwerk.
Via Edu010 kunnen ze op het platform op zoek naar info. Daar is dus nu met dit experiment een chatbot in het leven geroepen, eigenlijk om docenten hulp te geven bij het vinden van informatie.
Kortom, een chatbot die vanuit didactisch oogpunt mee kan denken binnen de kaders vanuit de school.
Een belangrijke vraag is hoe zorgen we ervoor dat de chatbot alleen info haalt van de eigen website? Er zijn verschillende modellen om het te kunnen testen. Verder: hoe weet je zo zeker dat het overeenkomt met de waardes van de school.
De zekerheid moet er zijn dat de info passend is bij de Hogeschool, anders verliest het haar waarde.
Voorbeeldexperiment 2:
Linda Le Grand is bij SURF aan boord bij de werkgroep leermaterialen en heeft ook bij Kennisnet gewerkt. Ze is bezig met een AI-experiment om leermaterialen op kwaliteit te beoordelen met behulp van AI. Stel je voor dat je heel veel onderwijsmateriaal hebt.. dan kan AI ondersteunen bij het laten beoordelen en cureren van de collectie aan materialen. Hoe kun je dit tevens duurzaam doen?
Linda geeft aan dat het niet alleen voor het mbo natuurlijk geschikt is, maar ook voor het vo en het ho/wo.
Linda heeft het op een gegeven moment over ‘persona’. Dit is een soort CustomGPT is waaraan je kunt vertellen op welke manier het antwoord gegeven kan worden. Een manier om hem bij de les op te houden.
Het samenspel van documenten en de prompts die je geeft, kan best veel invloed hebben. Je moet dus best goed nadenken over wat je aan bronmateriaal gebruikt.
Demosessie van de EduGenAI-omgeving
Na de sessie is er de mogelijkheid om een demo mee te maken onder leiding van Thys de Haan. Diverse projecten worden bekeken en besproken. Er is de mogelijkheid om vragen te stellen.