Trainingsessie coachend begeleiden

Vandaag heb ik in de middag een trainingssessie coachend begeleiden gehad. De insteek hierbij was de coachingsvaardigheden wat aan te scherpen en meer richting bewust bekwaam te gaan. De stof werd in sneltreinvaart behandeld, maar dankzij de expertise van de trainer, was het naar mijn mening heel nuttig en waardevol.

Eerste kennismaking

Samen met de drie andere collega’s gingen we samen aan de slag. Er was een eerste kennismaking. Daarbij viel mij op dat de trainingscoach direct veel waarde hechtte aan ons goed en aandachtig leren kennen. Ze zette uiteen wat het doel was van de training en vroeg ons hoe dit aansloot bij onze vernieuwde opleiding.

Luisteren, samenvatten en doorvragen

Een eerste opdracht van de trainer was om het in duo’s te hebben over hoe nieuwsgierigheid naar wie een student is werkt voor jou als docent. Het idee was om elkaar om de beurt te interviewen en daarbij de LSD-gesprekstechniek (luisteren, samenvatten en doorvragen) te gebruiken. Voor mijzelf lukte dat op zich goed, hoewel ik als feedback kreeg om mijn gesprekspartner langer de kans te geven om na te denken en een antwoord te formuleren.

Ratio en emotie

De trainingscoach besprak met ons veelvoorkomende situaties met studenten. Wat doe je bijvoorbeeld als een student in de weerstand zit en de spanning oploopt, om welke reden dan ook. Ze tekende hierbij een ballon die de emotie voorstelde. Daarin, in een kleiner ballonetje, zat de ratio, het verstand. Echter, omdat het ballonnetje met emotie steeds groter en groter wordt, raakt het rationele op de achtergrond. De coach vroeg ons wat dan de logische stap is om te zetten in zo’n gesprek. Dat was natuurlijk om eerst je gesprekspartner, vaak de student in ons geval, te laten bedaren. Je kunt niet om de emoties heen en dus moet je die eerst aandacht geven. Een paar stappen zijn daarin belangrijk:

1) Benoemen wat je ziet, bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Ik zie dat je boos bent.’
2) Door te te controleren bij de gesprekspartner of dit klopt. ‘Klopt dat?’
3) En tot slot, door te erkennen. ‘Ik vind het vervelend voor je dat je je zo voelt.’
4) Vervolgens vragen stellen

Tot slot gaf de trainer aan dat het belangrijk is om de juiste vragen te stellen en dat we als coach altijd de regie houden.

Invloedstijlen

Het volgende onderwerp ging over invloedstijlen. Invloedstijlen zijn manieren waarop je effect kunt hebben op de ander. Er zijn vier stijlen:

1) Overreden
2) Stellen
3) Overbruggen
4) Inspireren

De eerste twee stijlen vallen onder ‘duwen’, omdat je iemand bij wijze van spreken in zijn gedrag in beweging duwt. ‘Overbruggen’ en ‘inspireren’ vallen onder ’trekken’ en hebben te maken met een ‘pull-factor’ creëren om iemand in beweging te krijgen. Een belangrijk punt hierbij is dat uit onderzoek blijkt dat er geen enkele stijl de ‘beste’ is. Het gaat erom dat je als gesprekspartner de juiste stijl kunt toepassen in de juiste situatie.

Intervisie

Tot slot hadden we nog een intervisiesessie over bepaalde gang van zaken in ons team.

Conclusie

Al bij al een trainingssessie die in sneltreinvaart verliep, maar die wel heel waardevol was. Als huiswerkopdracht kreeg ik mee om te oefenen met positiviteit en het uitspreken van waardering.

Trainingsessie coachend begeleiden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven